qi gong

Hoe ziet een qi gong-training eruit?

De oefeningen om de structuur van je bewegingsapparaat te verbeteren, kun je staand, zittend en liggend uitvoeren. Een qi gong-oefening kan bestaan uit een aantal herhalingen van een beweging of uit een staande of zittende houding die je voor langere tijd vasthoudt. Verder ligt de nadruk op ademhalingsoefeningen. Het herhaaldelijk bewegen en correct ademhalen dienen om de balans van de qi in alle lichaamsdelen te onderhouden of te herstellen. Je zoektocht om ontspanning te vinden in inspanning, is onderdeel van de techniek. Een training in de vroege morgen geeft energie: je kunt de dag ontspannen en energiek beginnen. Een avondtraining kan gericht zijn op goede nachtrust en juist diepe ontspanning genereren.

qi gong

Wat kan qi gong voor mij doen?

Het vergroot je veerkracht en geeft flexibiliteit, het verzacht spanning en vermindert vermoeidheid. Ook reguleert qi gong de werking van het zenuwstelsel, wat je rustig, ontspannen en ook weer energiek maakt. Het is ‘onderhoud’ van je fysieke- en mentale gesteldheid. Al na enkele behandelingen zijn veel klachten, zoals stijve en pijnlijke spieren en gewrichten vermindert.

Qi gong heeft verder een goed effect bij de volgende aandoeningen: acute lumbago, spit, ischias, gewrichtsklachten, nek-, schouder- en rugklachten, hoofdpijn, stress-gerelateerde klachten, bij/na revalidatie na ziekte of chirurgische ingrepen, chronische pijn, spanningsklachten, fibromyalgie, RSI-klachten, ME, zwangerschapsklachten en herstel na operaties.